3 dagen kakadu en Litchfield National park deel 1

26 oktober 2016 - Kakadu National Park, Australië

Op Zondagochtend begon de tour met verzamelen om 0630 uur. Uiteindelijk bestond de groep die samen 3 dagen met elkaar op pad zouden gaan uit 9 personen en dan nog de gids. De groep bestond uit Nederlanders, Engelse en Zwitsers. Je komt hier eigenlijk toeristen uit alle landen tegen. Aan boord van het vliegtuig van Singapore naar Darwin zaten ook Nederlanders, Duitsers, Fransen en zelf Zuid-Afrikaner. Je komt hier echt van alles tegen. Terug naar de tocht; om 0700 reden we weg uit Darwin en reden toen via de Arnhem Highway richting kakadu park. De naam Arnhem zie je ook terug in de naam Arnhemland wat een heel groot gebied is dat door de Aboriginals wordt beheerd en waar niet zomaar anderen mogen komen. De naam Arnhem komt van het Nederlandse schip "de Arnhem" dat in 1623 de noordkust van Australië verkende en in kaart bracht. Op weg naar kakadu park stopten we voor een rivier cruise in een billabong (stuk waterrijk gebied) om te zien of we crocs (zoutwater krokodillen) konden spotten. Deze laten zich echter niet zomaar vrijwillig zien en uiteindelijk hebben we er 2 gezien die rustig aan de oever lagen om een beetje op te warmen. Trouwens het hele gebied waar we de eerste 2 dagen doorheen zijn gereden komt onder water te staan tijdens het natte (wet) seizoen wat meestal in november begint en een paar maanden duurt. Dan zwemmen de crocs dwars door het gebied heen en nestelen zich dan weer op andere plekken. Daarom moet na het natte seizoen en na forse regenbuien worden gekeken in hoeverre de crocs op plaatsen zijn terecht gekomen waar die gekke toeristen willen gaan zwemmen. Dit kan dus inhouden dat de crocs gevangen moeten worden inclusief het eventueel verplaatsen. Een compleet croc management organisatie moet dit regelen. Het zwemmen op gecontroleerde plekken blijft altijd een eigen risico, maar als je gaat zwemmen waar het is gecontroleerd is het in principe wel veilig. Je moet al die toeristen tenslotte ook wat te bieden hebben. Daarna zijn we verder gereden naar het eigenlijke park. Hier hebben we werst ergens ge-picknicked en toen weer doorgereden naar het meest oostelijk deel wat ook de grens met Arnhemland is. Hier hebben we de rotstekeningen van de Aboriginals bekeken, er was een hele verzameling van. Ondertussen was het al laat in de middag en we moesten nog een stuk rijden naar de bush camping waar we zouden overnachten. Dit waren een soort hele open groepstenten voor 4-8 personen met een soort stapelbedjes en dunnen matrasjes. De gids ging ondertussen een kip groente mix op de bbq wokken. Het was intussen allang donker en de avond werd verder ingevuld met kletsen en een drankje. De gids was intussen even naar het douche/wc huisje gelopen dat ongeveer 100 m verderop in de bossen stond. Bij terugkomst vertelde hij dat hij net nog een slang over de weg had zien kruipen, dus de meeste dames gilden dat ze niet alleen naar de wc durfden. snachts hoorde je ook van alles en je zag smorgens van alles, zoals wallibies door het bos lopen cq springen. Zo dat was de eerste dag in Kakadu park.