Naar en in Sydney

18 november 2016 - Sydney, Australië

Op dinsdag 15 november nam ik al vroeg afscheid van Cathy, Stewart en Josh aangezien ik via de kust naar Sydney wilde rijden. Rond half acht begon ik eerst pal oost richting de kust te rijden pm dan via Batemans bay en Pebbly beach langs de kust omhoog naar Sydney te rijden. Batemans bay en met name Pebbly beach waren plaatsen waar we vroeger naar zee gingen. Ik kan me daar niet zoveel van herinneren maar het leek me gewoon leuk om daar even langs te rijden. De reis ging voorspoedig en met neme het laatste stuk net voor Batemans bay ging redelijk steil vanuit de bergen met veel haarspeldbochten naar beneden. Tegenwoordig is de weg vrij goed te rijden maar ik kan me voorstellen dat dit wel even anders was in de zestiger jaren. Na even in Batemans bay te hebben rondgekeken reed ik langs de kust in noordelijke richting naar Pebbly beach. Ook hier heeft de tijd niet stil gestaan aangezien je hier tegenwoordig 8 dollar moet betalen om een dag te parkeren. Iets wat je trouwens niet veel ziet langs de kust aangezien je bij de meeste stranden nog gratis kunt parkeren. Daarna ging de reis verder via de kust omhoog tot ik ongeveer 5 km zuid van het vliegveld van Sydney was. Hier volgde ik natuurlijk mijn navigatie die waarschijnlijk op de korste ipv de snelste weg stond ingesteld. Ik reed natuurlijk tijdens de avondspits door Sydney en bereikte het huis van David en Annette na ongeveer anderhalf uur file rijden en een miljoen verkeerslichten. Het was toen al rond zeven uur in de avond. Tijdens het eten hebben we even een plannetje gemaakt voor mijn drie dagen in Sydney aangezien David en Annette ook nog een paar andere verplichtingen hadden. De woensdag en vrijdag zou ik zelf op pad gaan in Sydney en op donderdag zou ik met David naar de Blue Mountains, net buiten Sydney, gaan. Die woensdag ben ik eeest met de Ferry dienst naar de opera house gegaan waar ik een rondleiding volgde. De rest van de dag besteede ik met door het de Botanische tuinen en het centrum wandelen en over Sydney harbour bridge lopen zodat je mooie foto's kon maken. De donderdag ging ik dus met David naar de Blue Mountains die op ongeveer twee uur rijden lagen. Hier gingen we natuurlijk naar alle toeristische highlights zoals Goverts leap lookout, Echo point, The Three sisters en tenslotte Wentworth Falls. Het enige nadeel was dat hier de bussen vol toeristen werden aangesleept. De Blue Mountains zijn wel erg mooi en het is zeker de moeite waard om hoer wat langer naartoe te gaan zodat je ook nog wat kunt rondwandelen zoals over the giant stairway naar de onderkant van Wentworth falls, maar dit is wel bijna een dagtocht als je echt wat meer wil zien. De vrijdag en tevens laatste dag in Sydney besteede ik met een grote rondvaart door Sydney haven en in de middag bezocht ik natuurlijk Bondi beach inclusief zwemmen in zee en daarna nog even Bondi Icebergs pool en twee andere kleinere stranden die je via een mooie wandelroute makelijk kon bereiken. De drie dagen in Sydney waren ook snel omgevlogen en de volgende dag zou ik dus vertrekken voor mijn vierdaagse rit langs de kust omhoog naar Brisbane