Van Sydney naar Brisbane

23 november 2016 - Hendra, Australië

Op zaterdag 19 november vertrok ik op tijd uit Sydney aangezien ik verwachtte dat het weer even zou duren voordat ik de stad uit zou zijn. Mede dankzij de aanwijzingen van David ging dit boven verwachting en ik reed al spoedig op de snelweg richting Newcastle. Vanaf daar wilde ik zoveel mogelijk zo dicht mogelijk langs de kust blijven rijden tot aan Brisbane. In totaal was het ruim 900 km van Sydney naar Brisbane en ik wilde on de volgende 4 dagen rond 250 km per dag rijden. Dit is op zich niet veel maar ik volgde dus zoveel mogelijk de weg langs de kust en bovendien wilde ik onderweg ook wat zien. Langs de oostkust die ik volgde zijn met grote regelmaat speciale toeristische routes die je dan het beste kam volgen. Dan blijf je in principe dicht bij de kust en je komt door de mooiste plaatsen en langs de mooiste stranden. Deze routes staan ook goed aangegeven en je kunt deze telkens starten op de Pacific Highway waar ze iedere keer op tijd worden aangegeven en daarna is het een kwestie van de borden volgen. Wel regelmatig tanken aangezien tankstations niet altijd op alle routes in overvloed aanwezig zijn. Naast leuke plaatsen en mooie stranden is het landschap waar je doorheen rijdt ook zeker de moeite waard. Over de stranden kan ik kort zijn, deze zijn er bij bosjes en de één is nog mooier dan de ander. Op een gegeven moment ben ik ook maar gestopt met foto's maken aangezien ik dan wel duizend foto's van alleen al de stranden zou hebben verzameld. Echt prachtig met wit zand en blauw helder water. De eerste dag ben ik via Newcastle, Port Stephans, Nelson Bay, door de lakes way en Mungro bush tot aan het plaatsje Seals Rocks gereden en hier toen lekker onze gesprongen en op een bushcamping net achter de duinen overnacht. De volgende dag gong mijn route weer dicht langs de kust via Forster-Tuncuury naar Port Macquarie, een heel mooi stadje met prachtige stranden om uiteindelijk in het plaatsje South-West Rocks op eencamping direct aan zee te landen waar mijn Camper bijna letterlijk boven de zee stond geparkeerd. Best lekker zo slapen met het constante geruis van de zee. En ik ben de volgende ochtend natuurlijk direct eerst in zee gesprongen voor een frisse start van de dag. De maandag heb ik mijn weg langs de kust en toeristische routes vervolgd door Nambucca Heads, Lennox Heads en Coff's Harbour. Onderweg diverse keren even in zee gebadderd en uiteindelijk bij Iluka overnacht. De laatste dag ben ik eerst naar Byron Bay gereden. Dit is ook weer zo'n typisch Australisch stadje aan de oostkust. Toen weer verder langs de kust via Brunswick Heads en Tweed Heads. Samenvattend kun je concluderen dat de oostkust van New South Wakes prachtig is. Het is wel handig om de toeristische routes te volgen, bovendien hebben vrijwel alle kustplaatsen een soort VVV kantoor aangeduid met een grote gele I op een blauw bord waar je gratis kaarten van de regio en informatie kan krijgen. Ik was duidelijk minder gecharmeerd van de Oostkust toen in de grens met Queensland overstap. Dit stuk tot aan Brisbane staat bekend als de Gold Coast maar het is meteen veel drukker en je ziet vooral hoogbouw en heel veel grote hotels. Heel anders dus als in New South Wales en zeker niet mijn voorkeur. Gezien de enorme verkeersdrukte aan de Gold Coast en het drukke vetleer rond Brosbane duurde het ruim 3 uur voordat ik mijn bestemming oost van Brisbane en vlak bij het vliegveld had bereikt. Het was intussen al donker geworden en het had deze dag allemaal wat langer geduurd dan gepland. Uiteindelijk heb ik een plekje gevonden om te overnachten. Mijn laatste dag besteedde ik aan de Camper afspuiten, uitzuigen en bij de verhuurmaatschappij inleveren waarna ik mijn hotel on de buurt van het vliegveld opzocht. Morgen vlieg ik via Singapore terug naar Schiphol en zal daar vrijdagochtend rond acht uur 's morgens weer in Nederland landen. Waarschijnlijk moe en voldaan met een pijnlijke kont van het zitten. Gelukkig heb ik het hele weekend om van de vakantie uit te rusten.