Reizen door Victoria

9 november 2016 - Grampians National Park, Australië

Op dinsdagochtend 6 november verliet ik het hotel rond kwart over acht om een taxi te nemen richting een buitenwijk van Melbourneom de gehuurde kleine camper op te halen. Na al het papierwerk kon ik uiteindelijk rond half tien vertrekken voor mijn reis door de staat Victoria en richting New South Wales met Canberra als doel voor vrijdagavond. Ik begon de trip voorspoedig en kon redelijk snel wennen aan het links rijden hoewel je toch meer geconcentreerd moet rijden zodat je niet uit gewoonte de verkeerde weghelft kiest als je afslaat, vooral als er geen ander verkeer is dat je kan "volgen". Het eerste deel van mijn reis door Victoria was om de Great Ocean Road te rijden. Deze begint zuidwest van Melbourne in Torquay en loopt ruim 300 km langs de kust met een prachtig uitzicht op de blauwe zee. Onderweg is er veel te zien en ik denk dat ik deze eerste dag wel 50 keer ben gestopt en uitgestapt om foto's te nemen. Het is ook teveel om allemaal op te noemen, dus ik noem even de belangrijkste cq mooiste. Achtereenvolgens ben ik gestopt de split point lighthouse in Aireys inlet, Erskine Falls en Teddy's lookout bij Lorne waar een Koala beer in de boom klom, Kennet River waar ook Koala's en Kakadus te spotten waren (je kon de Kakadus ook voeren) en tenslotte ben ik een stukje in het binnenland gereden op zoek naar de Otway Fly Treetop Walk. Onderweg moest ik via een smal weggetje door een soort regenwoud, prachtig groen maar de weg werd steeds smaller en bochtiger en heels soms dook er plotseling zelfs een tegenligger op dieje natuurlijk pas op het allerlaatste moment zag. Dit ging gelukkig allemaal goed en na toch een flink stuk rijden bereikte ik de Treetop walk. Inmiddels was het al half 5 en dan zul je net zien dat deze "attractie" om vier uur werd gesloten. Dus mooi pech gehad en voor niets omgereden. Aangezien ik een flink stuk had gereden wilde ik eerst op zoek naar een campingplek. Na nog ruim 50 km te hebben gereden vond ik een camping in Port Campbell direct aande kust. Na te hebben gekookt en gedouched was het al donker en tijd om te meuren omdat ik de volgende dag ook weer vroeg wilde vertrekken. Die woensdagochtend vertrok ik rond half 9  voor het laatste gedeelte van the Great Ocean Road ook wel bekend als de Shipwreck Coasters omdat hier vroeger zoveel schepen van vooral de VOC met Nederlandse ontdekkingsreizigers zijn vergaan. Ook hier stopte ik vaak voor het maken van foto's bij de vele lookouts en toeristische trekpleisters. Dit waren bijvoorbeeld the Twelve Apostels (rotsformaties in zee), London Bridge, the Grotto, een uitzichtpunt om walvissen te spotten in de winter om uiteindelijk in het kleine kust plaatsje Port Fairy uit te komen. Na een snelle lunch ging de reis verder naar het bergachtig Natuurgebied the Grampians ruim 100 km noordelijker. Je komt dit gebied vanuit het zuidelijkste puntje binnen en dan rij je nog ongeveer een uur door dit gebied voordat je bij het toeristisch centrum in Halls Gap bent. Rijdend door dit mooi natuurgebied eerst bij een mooie waterval gestopt en in Halls Gap aangekomen bij de Aboriginal Cultural Centrum gestopt. Dit was mooi en interessant maar helaas mocht je hier geen foto's nemen. Aangezien het toen pas 3 uur in de middag was ben ik via de plaatselijke VVV naar de MacKenzie Falls gereden. Dit was de mooiste combinatie van watervallen die ik tot dusver in Australië had gezien. Aansluitend ben ik nog naar twee mooie uitzichtpunten gereden, 1 daarvan staat bekend als de Balconies aangezien de rotsen als een soort balkon uitsteken boven een ravijn. Daarna ben ik weer naar Halls Gap teruggereden voor boodschappen te doen. In Halls Gap wilde ik nog even een lekker Italiaans ijsje eten maar tot mijn grote  erbazing was de ijssalon al om zes uur gesloten. Mooi pech gehad. Na wat hamburgers voor het avondeten te hebben gekocht reed ik naar een gratis bushcamping om te overnachten. Hier heb je alleen een soort van gat in de grond als even dit is dan ook alle luxe. Het werd daarna alweer erg snel donker dus het was weer op tijd het mandje in. De volgende dag eerst maar een keer langer uitgeslapen aangezien ik die middag weer richting Melbourne wilde rijden. Rond tien uur ging ik eerst bij the Venus baths kijken en je had een hele mooie wandeltocht daarnaartoe. Helaas had ik mijn zwembroek vergeten anders was ik even gaan badderen. Het is ook jammer dat ik slechts 1 dag in the Grampians National park bengeweest want dit is een heel mooi gebied met heel veel wandelpaden en alle toeristische Highlights dichtbij Halls Gaps. Die middag reed ik via Ballarat terug richting Melbourne en toen noord op de snelweg richting Canberra.

1. Tanya:
    14 november 2016
    Wow dat een lang verhaal en wat een belevenissen! Zonder mama vergeet je dus best veel, haha!
    Mooie foto's ook weer daddy.. x