Australië's red centre Deel 2

29 oktober 2016 - Uluru-kata Tjuta National Park, Australië

De volgende ochtend was het zoals gebruikelijk weer vroeg opstaan aangezien we weer 3 uur in de bus moesten zitten om van King's Canyon naar de Olga's te rijden. Onderweg stopten we eerst in de buurt van Uluru (Ayers Rock) bij de camping waar we die nacht zouden overnachten. Hier werd eerst uitgebreid geluncht met bacon and ergs op het menu. Na de lunch was het nog een uur rijden naar de Olga's of Kata Tjuta  zoals genoemd in de Aboriginal taal. De Olga's is een grote rotsformatie welke ook een heilige plek is voor de Aboriginals. Het was die dag zo warm dat we de grote tocht van 3 uur niet mochten maken. Dit is op aanwijzing van de park rangers aangezien het regelmatig gebeurt dat toeristen niet voldoende water bij zich hebben en dan een hitte beroerte hebben met alle ellende om iemand dan vanuit the middle of nowwhere naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te vervoeren. Daarom sluiten de parkrangers soms een aantal routes als het echt bloedheet is; het was die dag ook ongeveer 40 graden!!. Het is sowieso verplicht om te allen tijde minimaal 2 liter water bij je te dragen als je daar rondloopt, men rekent dat je ongeveer 1 liter water per uur moet drinken als je op zo'n hete dag een tocht maakt. Dus voor ons bleef de tocht van slechts 1 uur ter beschikking waarbij de gids wel veel uitleg gaf over de rotsformatie en de betekenis voor de Aboriginals. We waren toen alweer redelijk vroeg terug op de camping maar konden toen ook even afkoelen in een zwembadje vlakbij. De avond werd verder ingevuld met vanaf een heuveltop kijken naar de zonsondergang waarbij we Uluru en de Olga's konden zien en onder het genot van (nep) champagne en knabbels. Na het avondeten werd weer een kampvuur ontstoken en een biertje gedronken. Slapen was dit keer op de swag in de open lucht waarbij iedereen werd geplaagd door mieren die daar overal liepen en natuurlijk ook op de plek waar in de buitenlucht werd geslapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl